Betrouwbaarheid kranten in het geding

In kranten zie je soms de gekste koppen staan en soms komen deze niet altijd even betrouwbaar over, daarom ging ik op onderzoek uit hoe intensief kranten hun bronnen checken en of ze dat überhaupt wel doen. Daarom stuurde ik vanaf een nieuw aangemaakt G-mail adres met wat verzonnen informatie en namen naar verschillende kranten dit mailtje:

1

Met wat interessante termen hoopte ik indruk te maken op de journalisten. Ik kreeg al snel antwoord van geïnteresseerde journalisten. De Metro vroeg om nadere uitleg, over het doel van de aanval en over de achtergrond van het verzonnen hackerscollectief:

2

 

3

Vervolgens reageerde ik weer met wat interessante termen waarvan ik nauwelijks weet wat ze betekenen:

4

De journalist van Metro vond dit wel erg interessant klinken en reageerde vervolgens:

5

De journalist van Metro vertrouwde me blijkbaar volledig, ik verzon nog wat verdere informatie en antwoordde:

6

Na een teleurstellende zondag niks op nieuwssites te hebben gelezen kwam ik maandagochtend op school en zag de Metro liggen met als voorpagina kop: ING lijkt vooralsnog slachtoffer van pesten. Ik dacht het zal toch niet? Maar jawel, pagina 2:

7

En ja hoor daar stond mijn compleet uit de duim gezogen stukje op pagina 2 van de Metro:

8

Toen dit artikel eenmaal in de Metro was gepubliceerd, namen vrijwel alle grote kranten in Nederland dit bericht klakkeloos over:

AD.nl

9

Telegraaf.nl

10

Volkskrant.nl

11

Ook o.a. Het Parool, Trouw, Beursplaza, PowNed, VARA’s Kassa, en Spits nemen deze berichten klakkeloos over.

Tot nu toe is de enige enigszins kritische site www.computeridee.nl , zij stellen dat het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) zegt dat de IP-adressen juist moeilijk te traceren zijn in plaats van makkelijk, ja natuurlijk!!

12

Ik vind het zeker schokkend dat kranten zomaar blindelings op hun bronnen en elkaar vertrouwen. Het is ook vooral pijnlijk duidelijk geworden dat als één krant iets publiceert, dit klakkeloos wordt overgenomen door andere kranten en nieuwsverenigingen. Ik wil graag dit probleem aankaarten en hoop dat hier iets mee gedaan wordt!

Lars

Na nader contact met de journalist van Metro, gaf hij aan dat meerdere bronnen naar Oost-Europa wezen. Zie ook ‘De journalist reageert’ https://djonsjon.wordpress.com/2013/04/14/de-journalist-reageert/

10 thoughts on “Betrouwbaarheid kranten in het geding

  1. Dag Lars,
    Er staan wel nummers onder je berichten, maar als je er op klikt, kom je nergens. Helaas. Wellicht kun je het even aanpassen? Ben wel benieuwd…

      • Afbeeldingen laden erg traag, of geven een time-out. Misschien nemen de kranten wraak door een DDoS op jouw server 🙂

        Mooie actie dit, Lars!

      • Zie dat je bmp plaatjes hebt gemaakt. deze slaan voor elke pixel de kleur op en daardoor al snel heel groot. Probeer het eens met PNG’s 😉
        Overigens goede test.

      • Maak even JPGs van die bitmapjes (BMP) dan werkt t wel. BMP zijn niet voor t web bedoeld.

Leave a comment